Category: Odżywianie

Czego nie spożywać podczas ciąży

Zdrowa dieta jest niezbędna podczas ciąży. Optymalne odżywianie może pomóc osobie sprostać zwiększonym wymaganiom fizycznym związanym z ciążą i pomóc w rozwoju płodu. Aby zapewnić zdrową ciążę, dieta osoby powinna zawierać równowagę białek, węglowodanów i tłuszczów.

Jednak niektóre pokarmy i napoje, takie jak alkohol i niektóre sery, mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie kobiety w ciąży i ostatecznie na zdrowie jej dziecka.

Żywność, której należy unikać

Aby zapobiec chorobom i innym powikłaniom podczas ciąży, należy usunąć z diety:

  • Owoce morza zawierające rtęć

Mięso z rekina, miecznika i marlina – ograniczyć spożycie lub zaniżyć do absolutnego minimum.

  • Mięso nieugotowane lub częściowo ugotowane

Należy spożywać jedynie dokładnie ugotowane mięso.

  • Skorupiaki nieugotowane

Spożywanie takiej żywności zwiększa ryzyko zanieczyszczenia bakteryjnego lub wirusowego, które może spowodować zatrucie pokarmowe.

  • Jajka surowe

Należy unikać surowych jaj i wszelkich produktów, które je zawierają.

  • Ser pleśniowy

Sery, takie jak brie i camembert, niosą ze sobą ryzyko zakażenia Listerią. Listeria to grupa bakterii, które mogą powodować potencjalnie śmiertelne infekcje u kobiet w ciąży i ich dzieci.

Czy kobiety w ciąży powinny całkowicie przestać pić alkohol?

Nie jest znana bezpieczna ilość alkoholu podczas ciąży. Dlatego najbezpieczniej jest w ogóle go nie spożywać.

Alkohol we krwi przedostaje się do płodu przez pępowinę, a zbyt duża ekspozycja na alkohol może poważnie zaburzyć rozwój płodu.

Istnieje również ryzyko, że rozwinie się spektrum zaburzeń alkoholowych u płodu. Może to powodować problemy ze wzrokiem lub słuchem, problemy z uwagą i niską masą ciała, a także inne komplikacje.

Czy kobiety w ciąży powinny unikać kofeiny?

Spożywanie zbyt dużej ilości kofeiny podczas ciąży wiąże się ze zwiększonym ryzykiem poronienia, problemami z rozwojem płodu i niską masą urodzeniową.

Spożycie kofeiny tak niskie, jak 100-200 mg dziennie, może mieć już negatywny wpływ na rozwój płodu. Przyczyny tego nie są do końca znane.

Kofeinę zawiera też wiele innych produktów spożywczych i napojów. W ich skład wchodzą m.in. niektóre napoje gazowane, napoje energetyczne, czekolady i herbaty. Niektóre leki na przeziębienie i grypę również zawierają kofeinę.

Warto więc pamiętać o zbilansowanej diecie nie tylko dla nas, ale i naszych nienarodzonych smyków. Jeżeli będziemy spożywać zdrową żywność oraz stronić od niezdrowych pokarmów i używek, nasz organizm i nasze dziecko będą nam za to bardzo wdzięczni.

Read More

Spożywanie białka przez kobiety w ciąży

Białko to w zasadzie najważniejszy makroskładnik, który odpowiedzialny jest za zdrowe kości, odżywianie mięśni, czy też ogólne budowanie masy mięśniowej. Jednak odgrywa on istotną rolę nie tylko podczas uprawiania aktywności fizycznej, lecz jest równie ważny dla kobiet w ciąży. Sprawdźmy więc, jak powinna wyglądać podaż białka podczas ciąży.

Czym jest białko?

Z definicji białko jest to jeden z trzech makroskładników (obok tłuszczy i węglowodanów), który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze ogromny udział podczas regeneracji tkanek mięśniowych, jak i całego organizmu. Osoby, które uprawiają jakąkolwiek aktywność fizyczną, często przyjmują białko np. z odżywki białkowej. Po tym artykule zapewne także i Ty zdasz sobie sprawę, że białko jest bardzo ważne dla ludzkiego organizmu. Czy można użyć stwierdzenia, że białko, a przede wszystkim jego odpowiednia podaż podczas ciąży jest ważna? Zdecydowanie tak.

Białko w diecie

Jak wiadomo każdy organizm potrzebuje białka, szczególnie wtedy, gdy naszym celem jest zachowanie ogólnego stanu zdrowia, szczupłej i zdrowej sylwetki, czy też do zachowania odpowiedniej pracy wszelkich czynności zachodzących w ciele. Z tych względów wiele osób przyjmuje odżywkę białkową jako dodatkowa suplementacja regularnie przez cały rok. Nie ma oczywiście w tym nic złego. Odżywka białkowa jest w pełni bezpieczna, a problemy z jej trawieniem mogą mieć jedynie osoby, które nie trawią również najlepiej laktozy. W takim przypadku można pokusić się o białko bez laktozy.

Zapotrzebowanie organizmu na białko

Kobietom w ciąży zaleca się utrzymywać podaż białka na poziomie minimum 60 g dzienne. Optymalnie będzie to jednak około 100 g. Oczywiście mowa tutaj o pełnowartościowym białku. Stąd też wegetarianki lub weganki powinny nieco zmodyfikować swoją dietę w taki sposób, aby takie pełnowartościowe białko w odpowiedniej ilości dostarczać. To pozwoli przyjąć odpowiednią ilość aminokwasów.

Zalety białka w diecie

Dlaczego odżywka białkowa, a w zasadzie samo białko ma kluczowe znaczenie podczas zachowania zdrowia całego organizmu? Poznaj najważniejsze zalety wysokiej zawartości białka w diecie:

-zapewnia odpowiednie aminokwasy kobietom w ciąży oraz dzieciom,
-pozytywnie wpływa na pożywienie podczas karmienia piersią,
-zapewnia wysokie nasycenie, dzięki czemu skutecznie ogranicza apetyt,
-wzmocnienia układ odpornościowy, poprzez pozytywne oddziaływanie na jelita.
-zapewna wysoki efekt termogeniczny, przez co w procesie trawienia spalane są dodatkowe kalorie,
-ma duży wpływ na mięśnie, dzięki czemu zwiększamy szanse na zachowanie tkanki mięśniowej, przy jednoczesnej utracie tkanki tłuszczowej,

Powyżej wymienione zalety wysokiej zawartości białka w diecie dla kobiet w ciąży to tylko garstka wszystkich plusów. Z tego powodu można ostatecznie stwierdzić, że białko w diecie to naprawdę kluczowa sprawa.

Read More

Czy w okresie karmienia piersią można uprawiać sport?

Wiele matek zastanawia się, czy wzmożona aktywność fizyczna może w jakikolwiek sposób negatywnie wpłynąć na karmienie piersią. Wiele matek z pewnością chciałoby jak najdłużej zostać przy naturalnym pożywieniu dla dziecka. Stąd też często one ograniczają dodatkową aktywność fizyczną, aby nie wpłynąć źle na laktację. Jednak czy w rzeczywistości ma to ze sobą w ogóle jakieś powiązanie?

Aktywność fizyczna u kobiet w ciąży

Lekarze oraz specjaliści zaznaczają, że kobiety ciężarne powinny regularnie wykonywać aktywność fizyczną. Należy jednak pamiętać o jej intensywności, która nie powinna być większa niż umiarkowana. Po prostu aktywny tryb życia i zdrowe odżywianie bardzo dobrze wpływają na człowieka, a co za tym idzie również na nadchodzące dziecko. Stąd też podczas ciąży na pewno warto pozostać przy aktywności fizycznej. Należy jednak odpowiednio dobrać jej częstotliwość, aktywność oraz pozostałe parametry w taki sposób, aby nie przeciążyć organizmu.

Karmienie piersią a aktywność fizyczna

O ile podczas ciąży uprawianie sportu w miarę umiarkowany sposób jest wręcz wskazane, to jak to wygląda podczas karmienia piersią? Otóż okazuje się, że wszelkie przeciwwskazania co do uprawiania sportu podczas karmienia piersią są po prostu mitem. Matki, które chcą dziecku zapewnić pełnowartościowe pożywienie i chcą zadbać o prawidłowy rozwój, to również mogą regularnie ćwiczyć. Po prostu ćwiczenia nie mają żadnych przeciwwskazań podczas laktacji. Warto jednak i tutaj pamiętać o kilku zasadach.

Brzmią one podobnie jak podczas chęci uprawiania aktywności fizycznej w ciąży. Po prostu matka powinna posiadać dobrze ułożony plan, aby w skali tygodnia aktywność fizyczna była umiarkowana i kontrolowana. Aktywny tryb życia z pewnością wpłynie na zdrowie matki, jak i dziecka. Co więcej sama mama na pewno będzie zadowolona i szczęśliwa, gdy szybko uda jej się wrócić do formy fizycznej sprzed ciąży.

Read More

Spożywanie minerałów i kwestia odchudzania w ciąży

Oprócz omówionych w poprzednim wpisie witamin, ważne są też właściwe minerały w odpowiednich ilościach. Wiodące wśród nich są żelazo oraz cynk.

Żelazo w ciąży jest o tyle istotne, że jego niedobór może spowodować niepłodność, anemię oraz wywołać przedwczesny poród. Warto jednak wiedzieć, że z powodu niskiej przyswajalności z pożywienia, wynoszącej od 1-20%, konieczne jest odpowiednie suplementowanie żelaza w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania komórek jajowych oraz utrzymania kobiecej odporności na wysokim poziomie. Wchłanianie żelaza przez organizm można zwiększyć stosując jednocześnie witaminę C. Choć ocenia się, że standardowo dawka żelaza powinna wynosić między 10 a 18 mg na dobę to jednak w konkretnym przypadku warto poradzić się lekarza.

Cynk jest też niezwykle istotny tak jak inne minerały. Ma on istotne znaczenie nie tylko dla kobiety ale i jej partnera. Jego prawidłowy poziom w organizmie mężczyzny wpływa bowiem na jakość spermy, jej żywotność oraz ruchliwość, co zdecydowania ma znaczenie w kontekście starań pary o poczęcie dziecka. Niedobór cynku poza zmniejszeniem ruchliwości plemników wpływa też na obniżenie poziomu  testosteronu. Według badań regularna suplementacja cynku pozytywnie wpływa na jakość męskiego nasienia. Aby zachować jego wysoką jakość należy jednocześnie ograniczyć używki, gdyż ich działanie może mieć przeciwny skutek. W przypadku mężczyzn średnia dobowa dawka cynku wynosi między 15 a 20 mg.

Aby uniknąć odpływu istotnych dla rozwoju dziecka minerałów z organizmu, w okresie planowania, jak i samej ciąży należy się powstrzymać ze stosowaniem restrykcyjnych diet ilościowych eliminujących ze spożycia całych grup pokarmowych takich jak tłuszcze lub węglowodany. Spożywanie suplementów nie oznacza, że można je wyeliminować. Nie jest więc zalecane podejmowanie na własną rękę bez konsultacji z dietetykiem jakichkolwiek programów odchudzających skutkujących zmniejszeniem wagi. Osiągnięcie bowiem BMI poniżej 20 może mieć negatywny wpływ na ciążę przyczyniając się do poronienia.

Read More

Witaminy i suplementacja w okresie ciąży

Przyjmowanie odpowiednich minerałów oraz witamin podczas ciąży jest szczególnie istotne ma bowiem wpływ na rozwój płodowy dziecka.

Wiele badań potwierdza pozytywny wpływ suplementów na płodność. Dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn. Panie, które planują ciążę z następnych miesiącach powinny dbać o to, aby ich organizm był odpowiednio zaopatrzony w niezbędne witaminy i minerały. Z kolei u mężczyzn odpowiednia suplementacja pozytywnie wpływa na żywotność i jakość nasienia, co jest równie istotne. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo poczęcia oraz zagwarantować właściwy rozwój płodu należy zapewnić organizmowi różne składniki we właściwych proporcjach.

Kiedy zacząć suplementację?

Okres około trzech miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę to odpowiedni moment na to, aby rozpocząć przyjmowanie suplementów oraz witamin w odpowiednich ilościach. Będą one potrzebne zarówno matce jak i rozwijającemu się dziecku. W okresie ciąży wśród niezbędnych składników jest żelazo, wapń, cynk i jod a tak że białko. Nie może zabraknąć witamin zwłaszcza A, C i beta-karotenu, na które w tym okresie zapotrzebowanie wzrasta aż dwukrotnie.

Kwas foliowy

Czyli witaminy B9, B11, M, folacyna albo folian to składnik niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Jego spożywanie redukuje aż o 70% ryzyko wystąpienia u dziecka wad cewy nerwowej oraz zaburzeń rozwoju układu nerwowego. Mogą one skutkować bezmózgowiem, przepukliną mózgową bądź rozszczepem kręgosłupa. Choroby te najczęściej pojawiają się około 3-4 tygodnia ciąży w związku z czyn należy rozpocząć przyjmowanie witaminy B9 jak najwcześniej, nawet 8 tygodni przed planowanym zapłodnieniem. Dla kobiet, które miały w rodzinie przypadki wad nerwowych u dzieci zalecana dawka do 4 mg w ciągu doby. W pozostałych przypadkach wystarczy zaledwie 10% tej ilości.

Witamina E

Witaminę tą nazywa się witaminą płodności nie bez powodu. Wiele badań potwierdziło zależność niskiej masy noworodków od jej niskiego stężenia w krwi pępowinowej. Witamina jest mocno działającym antyoksydantem przeciwdziałającym uszkodzeniom komórek i jest też popularna jako składnik kosmetyków przeciwstarzeniowych. Poza właściwościami odmładzającymi jednak pełni tez kilka innych ważnych funkcji jak zapobieganie zakrzepom, regulacja pracy układu nerwowego oraz poprawa wydolności mięśni i wsparcie procesu wytwarzania nasienia u mężczyzn. Podobnie jak kwas foliowy zapobiega powstawaniu wad wrodzonych płodu. Jej niedobór z kolei może zwiększyć ryzyko poronienia lub przedwczesnego porodu. Witaminę należy suplementować szczególnie w okresie 3 trymestru ciąży, gdyż witamina jest ważna i bierze udział w kształtowaniu się wzroku u dziecka. Standardowa dobowa dawka witaminy E wynosi od 15-19 mg.

Witamina C

Ta najlepiej znana i uniwersalna witamina ma ogromny wpływ także na płodność kobiety, w związku z czym lekarze zalecają jej ciągłą suplementację. Jej właściwy poziom wpływa na konsystencję śluzu w szyjce macicy oraz na budowę endometrium tzn błony wyściełającej macicę. Substancja ta w okresie starań o dziecko powoduje wzrost poziomu kwasu askorbowego w pęcherzyku Graafa zawierającego zapas jajeczek. Witamina C jako antyutleniacz zapobiega starzeniu się organizmu. Jest często stosowanym składnikiem kosmetyków do wygładzania zmarszczek i usuwania przebarwień. Dzienna dawka witaminy C w normalnych okolicznościach to 90 mg.

Read More

Dieta i używki. Badania i aktywność fizyczna. Czyli na czym się skupić a czego unikać?

Dieta przyszłej matki to niewątpliwie jeden z kluczowych aspektów, na który każda kobieta powinna zwrócić szczególną uwagę. Od tego bowiem co je zależy rozwój jej dziecka.

Zajście w ciążę wymaga zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych. Wiąże się także ze stylem życia, w tym podejmowanych aktywności. Ponieważ rozwijający się płód wymaga szczególnych warunków oraz troski warto zapoznać się z zaleceniami ekspertów i lekarzy w tych kwestiach. Im lepiej przyszła matka się przygotuje się do ciąży tym większa jest pewność, że przebiegnie ona spokojnie.

Odpowiednia dieta jest nadzwyczaj istotna. Pomocą w jej ustaleniu służy służy specjalista z zakresu dietetyki. Jak w wielu innych przypadkach także i tu liczy się nie tyle ilość jedzenia ale przede wszystkim jego jakość. Już pół roku przez planowaną ciążą przyszła matka powinna wstrzymać się z jedzeniem fast-foodów, a także pikantnych oraz przetłuszczonych potraw. Należy także zachować w miarę dużą regularność w ich codziennym spożywaniu.

Pierwiastki odżywcze ważne dla dziecka

Pierwsze tygodnie to okres ważny dla rozwoju dziecka. Płód pobiera z organizmu matki dużą ilość takich pierwiastków jak żelazo oraz wapń więc im więcej jest ich w ciele matki tym lepiej. Jej dieta powinna być bogata w potrawy takie jak wątróbka, brokuły, jajka fasola oraz przetwory mleczne. Z kolei przed ciążą należy wykluczyć dietę odchudzającą, która pozbawia istotnych składników mineralnych oraz tkanki tłuszczowej.

Aktywność fizyczna

Ciąża oraz poród stanowią ogromny wysiłek dla kobiety. W trakcie jej trwania obciążone są szczególnie układ krwionośny oraz kostny, zwłaszcza kręgosłup. Aby lepiej znieść ciążę warto włączyć regularne spacery i niezbyt ciężkie ćwiczenia fizyczne a także pływanie.

Witaminy i suplementy

W celu zachowania dobrego zdrowia matki i dziecka warto przed jak i w trakcie ciąży spożywać możliwie jak najwięcej witamin. Nie dotyczy to bezwarunkowo każdej z nich, gdyż zbyt duże ilości witamin A i D nie są zbyt korzystne dla samego płodu.

W kwestii suplementów i zaleceń do ich stosowania warto się skonsultować z odpowiednim lekarzem. W tym aspekcie wyjątek stanowi witamina B9 czyli kwas foliowy chroniący dziecko przed ryzykiem rozwinięcia się zaburzeń układu nerwowego.

Stosowanie używek

Generalnie co do zasady zarówno przed jak i podczas ciąży niewskazane jest stosowanie jakichkolwiek używek. Należy rzucić lub zawiesić palenie, podobnie rzecz ma się też z alkoholem. Spożywanie bowiem napojów może prowadzić do rozwinięcia się u dziecka alkoholowego zespołu płodowego, w skrócie FAS. Należy nadmienić, że nawet niepozorna kofeina, pepsi lub czarna herbata może mieć niekorzystne działanie więc należy je ograniczyć do minimum.

Badania medyczne

Okres poprzedzający ciążę dobrze jest poświęcić na wizyty u lekarzy specjalistów. Tutaj obowiązkowo należy odwiedzić ginekologa, który przeprowadzi kompleksowo wiele badań. Warto odwiedzić też dentystę, ze względu na zmienny poziom cukru w organizmie kobiety ciężarnej co wpływa także na stan uzębienia. I choć poddawanie kobiety w ciąży leczeniu dentystycznemu jest niezalecane to jednak warto przeprowadzić kontrolę i zasięgnąć rad w tej kwestii.

Read More