Category: Odżywianie

Spożywanie minerałów i kwestia odchudzania w ciąży

Oprócz omówionych w poprzednim wpisie witamin, ważne są też właściwe minerały w odpowiednich ilościach. Wiodące wśród nich są żelazo oraz cynk.

Żelazo w ciąży jest o tyle istotne, że jego niedobór może spowodować niepłodność, anemię oraz wywołać przedwczesny poród. Warto jednak wiedzieć, że z powodu niskiej przyswajalności z pożywienia, wynoszącej od 1-20%, konieczne jest odpowiednie suplementowanie żelaza w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania komórek jajowych oraz utrzymania kobiecej odporności na wysokim poziomie. Wchłanianie żelaza przez organizm można zwiększyć stosując jednocześnie witaminę C. Choć ocenia się, że standardowo dawka żelaza powinna wynosić między 10 a 18 mg na dobę to jednak w konkretnym przypadku warto poradzić się lekarza.

Cynk jest też niezwykle istotny tak jak inne minerały. Ma on istotne znaczenie nie tylko dla kobiety ale i jej partnera. Jego prawidłowy poziom w organizmie mężczyzny wpływa bowiem na jakość spermy, jej żywotność oraz ruchliwość, co zdecydowania ma znaczenie w kontekście starań pary o poczęcie dziecka. Niedobór cynku poza zmniejszeniem ruchliwości plemników wpływa też na obniżenie poziomu  testosteronu. Według badań regularna suplementacja cynku pozytywnie wpływa na jakość męskiego nasienia. Aby zachować jego wysoką jakość należy jednocześnie ograniczyć używki, gdyż ich działanie może mieć przeciwny skutek. W przypadku mężczyzn średnia dobowa dawka cynku wynosi między 15 a 20 mg.

Aby uniknąć odpływu istotnych dla rozwoju dziecka minerałów z organizmu, w okresie planowania, jak i samej ciąży należy się powstrzymać ze stosowaniem restrykcyjnych diet ilościowych eliminujących ze spożycia całych grup pokarmowych takich jak tłuszcze lub węglowodany. Spożywanie suplementów nie oznacza, że można je wyeliminować. Nie jest więc zalecane podejmowanie na własną rękę bez konsultacji z dietetykiem jakichkolwiek programów odchudzających skutkujących zmniejszeniem wagi. Osiągnięcie bowiem BMI poniżej 20 może mieć negatywny wpływ na ciążę przyczyniając się do poronienia.

Read More

Witaminy i suplementacja w okresie ciąży

Przyjmowanie odpowiednich minerałów oraz witamin podczas ciąży jest szczególnie istotne ma bowiem wpływ na rozwój płodowy dziecka.

Wiele badań potwierdza pozytywny wpływ suplementów na płodność. Dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn. Panie, które planują ciążę z następnych miesiącach powinny dbać o to, aby ich organizm był odpowiednio zaopatrzony w niezbędne witaminy i minerały. Z kolei u mężczyzn odpowiednia suplementacja pozytywnie wpływa na żywotność i jakość nasienia, co jest równie istotne. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo poczęcia oraz zagwarantować właściwy rozwój płodu należy zapewnić organizmowi różne składniki we właściwych proporcjach.

Kiedy zacząć suplementację?

Okres około trzech miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę to odpowiedni moment na to, aby rozpocząć przyjmowanie suplementów oraz witamin w odpowiednich ilościach. Będą one potrzebne zarówno matce jak i rozwijającemu się dziecku. W okresie ciąży wśród niezbędnych składników jest żelazo, wapń, cynk i jod a tak że białko. Nie może zabraknąć witamin zwłaszcza A, C i beta-karotenu, na które w tym okresie zapotrzebowanie wzrasta aż dwukrotnie.

Kwas foliowy

Czyli witaminy B9, B11, M, folacyna albo folian to składnik niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Jego spożywanie redukuje aż o 70% ryzyko wystąpienia u dziecka wad cewy nerwowej oraz zaburzeń rozwoju układu nerwowego. Mogą one skutkować bezmózgowiem, przepukliną mózgową bądź rozszczepem kręgosłupa. Choroby te najczęściej pojawiają się około 3-4 tygodnia ciąży w związku z czyn należy rozpocząć przyjmowanie witaminy B9 jak najwcześniej, nawet 8 tygodni przed planowanym zapłodnieniem. Dla kobiet, które miały w rodzinie przypadki wad nerwowych u dzieci zalecana dawka do 4 mg w ciągu doby. W pozostałych przypadkach wystarczy zaledwie 10% tej ilości.

Witamina E

Witaminę tą nazywa się witaminą płodności nie bez powodu. Wiele badań potwierdziło zależność niskiej masy noworodków od jej niskiego stężenia w krwi pępowinowej. Witamina jest mocno działającym antyoksydantem przeciwdziałającym uszkodzeniom komórek i jest też popularna jako składnik kosmetyków przeciwstarzeniowych. Poza właściwościami odmładzającymi jednak pełni tez kilka innych ważnych funkcji jak zapobieganie zakrzepom, regulacja pracy układu nerwowego oraz poprawa wydolności mięśni i wsparcie procesu wytwarzania nasienia u mężczyzn. Podobnie jak kwas foliowy zapobiega powstawaniu wad wrodzonych płodu. Jej niedobór z kolei może zwiększyć ryzyko poronienia lub przedwczesnego porodu. Witaminę należy suplementować szczególnie w okresie 3 trymestru ciąży, gdyż witamina jest ważna i bierze udział w kształtowaniu się wzroku u dziecka. Standardowa dobowa dawka witaminy E wynosi od 15-19 mg.

Witamina C

Ta najlepiej znana i uniwersalna witamina ma ogromny wpływ także na płodność kobiety, w związku z czym lekarze zalecają jej ciągłą suplementację. Jej właściwy poziom wpływa na konsystencję śluzu w szyjce macicy oraz na budowę endometrium tzn błony wyściełającej macicę. Substancja ta w okresie starań o dziecko powoduje wzrost poziomu kwasu askorbowego w pęcherzyku Graafa zawierającego zapas jajeczek. Witamina C jako antyutleniacz zapobiega starzeniu się organizmu. Jest często stosowanym składnikiem kosmetyków do wygładzania zmarszczek i usuwania przebarwień. Dzienna dawka witaminy C w normalnych okolicznościach to 90 mg.

Read More

Dieta i używki. Badania i aktywność fizyczna. Czyli na czym się skupić a czego unikać?

Dieta przyszłej matki to niewątpliwie jeden z kluczowych aspektów, na który każda kobieta powinna zwrócić szczególną uwagę. Od tego bowiem co je zależy rozwój jej dziecka.

Zajście w ciążę wymaga zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych. Wiąże się także ze stylem życia, w tym podejmowanych aktywności. Ponieważ rozwijający się płód wymaga szczególnych warunków oraz troski warto zapoznać się z zaleceniami ekspertów i lekarzy w tych kwestiach. Im lepiej przyszła matka się przygotuje się do ciąży tym większa jest pewność, że przebiegnie ona spokojnie.

Odpowiednia dieta jest nadzwyczaj istotna. Pomocą w jej ustaleniu służy służy specjalista z zakresu dietetyki. Jak w wielu innych przypadkach także i tu liczy się nie tyle ilość jedzenia ale przede wszystkim jego jakość. Już pół roku przez planowaną ciążą przyszła matka powinna wstrzymać się z jedzeniem fast-foodów, a także pikantnych oraz przetłuszczonych potraw. Należy także zachować w miarę dużą regularność w ich codziennym spożywaniu.

Pierwiastki odżywcze ważne dla dziecka

Pierwsze tygodnie to okres ważny dla rozwoju dziecka. Płód pobiera z organizmu matki dużą ilość takich pierwiastków jak żelazo oraz wapń więc im więcej jest ich w ciele matki tym lepiej. Jej dieta powinna być bogata w potrawy takie jak wątróbka, brokuły, jajka fasola oraz przetwory mleczne. Z kolei przed ciążą należy wykluczyć dietę odchudzającą, która pozbawia istotnych składników mineralnych oraz tkanki tłuszczowej.

Aktywność fizyczna

Ciąża oraz poród stanowią ogromny wysiłek dla kobiety. W trakcie jej trwania obciążone są szczególnie układ krwionośny oraz kostny, zwłaszcza kręgosłup. Aby lepiej znieść ciążę warto włączyć regularne spacery i niezbyt ciężkie ćwiczenia fizyczne a także pływanie.

Witaminy i suplementy

W celu zachowania dobrego zdrowia matki i dziecka warto przed jak i w trakcie ciąży spożywać możliwie jak najwięcej witamin. Nie dotyczy to bezwarunkowo każdej z nich, gdyż zbyt duże ilości witamin A i D nie są zbyt korzystne dla samego płodu.

W kwestii suplementów i zaleceń do ich stosowania warto się skonsultować z odpowiednim lekarzem. W tym aspekcie wyjątek stanowi witamina B9 czyli kwas foliowy chroniący dziecko przed ryzykiem rozwinięcia się zaburzeń układu nerwowego.

Stosowanie używek

Generalnie co do zasady zarówno przed jak i podczas ciąży niewskazane jest stosowanie jakichkolwiek używek. Należy rzucić lub zawiesić palenie, podobnie rzecz ma się też z alkoholem. Spożywanie bowiem napojów może prowadzić do rozwinięcia się u dziecka alkoholowego zespołu płodowego, w skrócie FAS. Należy nadmienić, że nawet niepozorna kofeina, pepsi lub czarna herbata może mieć niekorzystne działanie więc należy je ograniczyć do minimum.

Badania medyczne

Okres poprzedzający ciążę dobrze jest poświęcić na wizyty u lekarzy specjalistów. Tutaj obowiązkowo należy odwiedzić ginekologa, który przeprowadzi kompleksowo wiele badań. Warto odwiedzić też dentystę, ze względu na zmienny poziom cukru w organizmie kobiety ciężarnej co wpływa także na stan uzębienia. I choć poddawanie kobiety w ciąży leczeniu dentystycznemu jest niezalecane to jednak warto przeprowadzić kontrolę i zasięgnąć rad w tej kwestii.

Read More